laupäev, 7. veebruar 2015

Õpiobjektid ja õppematerjalide levitamise vahendid

ÕPIOBJEKTI MÕISTE  JA ÕPPEMATERJALIDE LEVITAMISE  VAHENDID


REPOSITOORIUMID JA KOOLIMUUSIKA

Muusikaõpetuse repositoorumidest mõtisklemiseks valisin  välja eestikeelse "Koolielu" muusikaosakonna:
koolielu.ee/waramu/search/sort/created/curriculumSubject/2%3A18551829

Siia on kogutud kõikvõimalikku tüüpi muusikaõpetuse õppematerjale. Uue õppematerjali lisamisel saab selle kvalifitseerida: esitlus, harjutus, heli(näide), hindamisvahend, katse, kodulehekülg, kursus, mäng, pilt, simulatsioon, sõnastik, teabeallikas, tekst, tunnikava, töövahend, video, äpp (mõistagi on olemas ka variant "muu"). Mina omalt poolt lisaksin sellesse nimistusse veel õpiobjekti ja/või sisupaketi.
"Koolielust" saab õppematerjale leida mitmel moel, näiteks märksõna abil ja õppekavaga seotuse kaudu (so millisele vanuseastmele on õppematerjal loodud).
Muusikaõpetus ise on üsna paljutahuline, seepärast saavad õppematerjalid olla järgmiste tegevuste kohta: laulmine, muusika kuulamine ja muusikalugu, muusikaline kirjaoskus, muusikaline liikumine, omalooming, pillimäng, õppekäigud.

Toredaid muusikaõpetuse materjale leidub ka "Miksikeses", kuid siin on tegemist valdavalt muusikaajaloo-alaste, piltidega illustreeritud tekstidega.

Muusikaõpetuse osas tundub põnev veel www.merlot.org, mis ülesehituselt sarnaneb "Koolieluga", sisaldades väga erinevat tüüpi õppematerjale.

ÕPIOBJEKTID

Olen varasemalt kohanud näiteks sedalaadi õpiobjekte:
https://eller.tmk.ee/~kaie.magimets/noodikiri1/, mis sisaldab loetavat teksti ja muusikanäiteid.
Nagu õpijuhis ütleb, tuleb siin ülesannete lahendamiseks need paberile välja printida, seega ei ole õpiobjekt kuigi interaktiivne.

Minu esimene sügavam ja isiklikum kokkupuude digitaalse õpiobjektiga on seotud möödunud semestri õppeainega "Õppedisaini alused", mille raames tuli üks selline koostada. Valmis õpiobjekt "Helistikud", mille teostasin programmiga CourseLab ja mille veebis kasutatavaks tegemine ei ole mul siiani õnnestunud. Seepärast pean piirduma tutvustava videoga:



ÕPPEMATERJALIDE JAGAMISEST

Oma igapäevatöös ehk kitarritunnis ma palju iseenda koostatud õppematerjale ei kasuta, sest olen avastanud mõned väga tugevad rajatagused didaktilised materjalid (J.Whitworth, P. Nuttall "Guitarist´s Way Suurbritanniast  ja Soome-Hispaania päritlu J.A. Muro "Basic Guitar Tutor") ja ei näe jalgratta leiutamisel mõtet. Teisiti on aga muusikateooria õppematerjalidega, kus kasutan valdavalt omakoostatud materjale.
Jagamisega olen enim kokku puutunud "Koolielu" muusika ainemoderaatorina. "Koolielu" on jagamiseks äärmsiselt sobiv koht, kuid sellest hoolimata Eesti muusikaõpetajad seda viimasel ajal kuigi palju ei tee (ilmselt on siin seos atesteerimise kadumisega). See-eest on jagatavad materjalid muutunud endisest sisukamateks ja interaktiivsetemaks, tekstidokumendina teostatud väljaprinditavaid töölehti enam naljalt ei levitata.
Ise olen viimati ekstra selleks otstarbeks loodud lehe kaudu jaganud veebipõhiseid noodiõppematerjale kolleegidest pilliõpetajatele:
http://muusikannm.weebly.com/muusikateooria.html

Samu harjutusi jagasin "Koolielu" kaudu "Muusikalise kirjaoskuse" rubriigis kõigi teiste huvilistega.

Väga levinud on kitarrinootide jagamine veebis, kuivõrd muusika, eriti instrumentaalmuusika kasutamist ei mõjuta see, mis keeles õppematerjal on publitseeritud. Hea näide on Saksa kitarriõpetaja Jürg Hochweberi veebileht:
http://www.hochweber.ch/, kus autor jagab vabaks kasutamiseks iseenda poolt koostatud noote.

Kui nootide jagamisega probleeme ei teki, siis häid eestikeelseid muusikaõpetuse (muusikaajalugu, noodiõpetus ja muu muusikaõpetusega seonduv) materjale leidub mulle teadaolevalt nii mõneski sahtlis. Motivatsioon neid jagada saab ilmselt olla väline - kui mitte just rahaline, siis näiteks atesteerimisel saadav punkt.

LINGIKOGU SYMBALOO

Veebimaterjalide haldamiseks kasutan Maiga poolt tutvustatud lingikogujat Symbaloo. Selle abil on hea hõlmata ja jagada:

Magistriõpingutega seotud veebikeskkondi:
 

Muusikateooria õpetamisega seotud veebikeskkondi:

 

Vabavaraliste kitarrinootide keskkondi:

 

 ja nii edasi...

KASUTATUD:


1 kommentaar:

Inge ütles ...

Jürg Hochweberi veebileht.
Vaatasin noote ja kuulasin malbeid kitarrihelisid ja kujutasin ette, kuidas Sa tunnis musitseerid koos õpilastega. Hea materjal, leidsin ka mõned palad, mida on hea mängida plokkflöödil.